خبرنامه پرسه زنی در بازار
Prowling The Markets newsletter(Audio)
آیا باید منتظر ناامید شدن از اعلام نتایج مالی شرکتها باشیم؟
2
0:00
-29:55

آیا باید منتظر ناامید شدن از اعلام نتایج مالی شرکتها باشیم؟

پرسه زنی هفتم من در بازار
2

سلام! من مهدی هستم و این هفتمین شماره از خبرنامه من به نام پرسه زنی در بازاره که در اون اخباری رو که برای من درباره بازار مهم هستند و نگاه من رو شکل میدن با شما به اشتراک میگذارم تا شما هم بتونید از زاویه نگاه من به بازار نگاه کنید. من رویکرد معاملاتی و سرمایه گذاری خودم رو بر اساس این نگاه بنا می کنم. اگر هنوز مشترک خبرنامه نشدید و این ایمیل رو کسی براتون فوروارد کرده، حتمن مشترک بشید تا هر شماره خبرنامه رو هر هفته، داغ داغ در ایمیل خودتون دریافت کنید.

Bank Earnings: Pondering the Unthinkable

این روزها بازار داره میاد پایین. در واقع وارد بازار نزولی/bear market شده ایم و خیلیها صحبت از این میکنن که دلیل این اتفاق بالا رفتن نرخ بهره است و اینکه مضارب/multipleها «فشرده» شده ان. ولی این ینی چی؟ این روضه رو بارها در توییتر و پادکست خونده ام ولی چون گوش مفت گیر آوردم یه بار دیگه میخونم(اگر حوصله اش رو ندارین برین به متن بعد از تصویر زیر): یادتون بیارین که قانون طلایی چی بود؟

ارزش هر دارایی برابر مجموع تنزیل شده جریانهای نقدینگی ایه که اون دارایی تا انتهای عمر خودش برای ما تولید میکنه. اون «تنزیل» شده با چه نرخی انجام میشه؟ پاسخ اینه که «بستگی داره» به خیلی چیزها: به انتظارات ما از سرمایه گذاری، ریسک سرمایه گذاری، هزینه فرصت سرمایه گذاریهای جایگزین،…ولی به هر روشی که بخوایم بهش نگاه کنیم، مسیر ما برای تعیین نرخ تنزیل از نرخ بهره بدون ریسک شروع میشه و بعد با جرح و تعدیل و بالا و پایین کردنهایی(که از همون عوامل «بستگی داره» استخراج میشن) به نرخ تنزیل میرسیم. پس همینکه نرخ بهره بدون ریسک بالا میره، نرخ تنزیل هم بالا میره. نرخ تنزیل که بالا بره» ارزش جریان نقدینگی که دارایی ما در آینده تولید میکنه کمتر میشه، هر چی آینده دورتر باشه(ینی دارایی دیرتر به سوددهی برسه و یا بخش بزرگی از سوددهی در آینده دورتر باشه) باز هم ارزشش کمتر میشه. به همین دلیله که ارزش سهام شرکتهای رو به رشد، که بنا به تعریفشون، در آینده دورتر سود بزرگتری تولید میکنن، تا در آینده نزدیکتر، بیشتر لطمه میخوره. و دوباره به همین دلیل وقتی ارزشگذاری دارایی در اثر افزایش نرخ تنزیل پایین میاد، با فرض ثابت بودن اون سود، پایینتر میاد و مضاربی مثل P/E کوچکتر میشن. حالا حرف اونایی که میگن بازار پایینتر نمیاد اغلب اینه که میگن نرخ بهره به طرز قابل توجهی افزایش پیدا نمیکنه(چرا؟ لابد چون میگن بانک مرکزی میتونه تورم رو با همین نرخ بهره کنترل کنه و یا اگر نتونه و باز هم نرخ بهره رو افزایش بده باعث کند شدن شدیدتر اقتصاد میشه و اقتصاد رو وارد رکود میکنه و بعد مجبوره دوباره نرخ بهره رو کاهش بده.) دسته مقابل میگن شما یه چیزو فراموش کردین: کی گفته قراره E هم در P/E ثابت بمونه؟ E میاد پایین. چرا؟ به دلایل مختلف. مهمترینش رو در شماره قبلی خبرنامه گفتیم: افزایش ناپایدار سود شرکتها.

بخش بزرگی از کشمکشهای هفته پیش و هفته های آتی قبل از ورود به روزهای گزارش دهی شرکتها بر سر همین بود: آیا انتظارات از سوددهی شرکتها برآورده خواهد شد؟ این توییت های منو در همین باره ببینید و فکر کنید:

توییت اول(لینک)، توییت دوم(لینک) که بخشی از گزارش بانک آمریکاست که پایینتر بهش میپردازم. توییت سوم(لینک)، توییت چهارم(لینک)، توییت پنجم(لینک) و توییت ششم(لینک)

در شماره دوم خبرنامه(لینک) از سکتور بایوتک گفتیم و ایده XBI، ای تی اف مرتبط با این سکتور رو به عنوان یک ایده مطرح کردیم. من هم همچنان این سکتور رو زیر نظر دارم و اخبارش رو دنبال میکنم، شما چطور؟

این مقاله(لینک) از MarketWatch به دلایل جذاب بودن این سکتور میپردازه و میگه چرا احتمالن میتونید ایده های سرمایه گذاری خوبی توش پیدا کنین. من البته همچنان تاکید به خریدن «سبد»ی از سهام این سکتور در قالب ETF دارم. خوندن مقاله ولی مفیده. در شماره دوم گفته بودم که یکی از کاتالیزورهای مهم بالارفتن قیمت این سکتور افزایش فعالیتهای M&A خواهد بود و مثالهایی رو در شماره های قبلی بهتون نشون دادم. این فعالیتها همچنان ادامه داره. از جمله صحبت از این میشه که شرکت Merck به دنبال خرید Seagen اه و این قیمت سهام Seagen رو بالا برده(لینک و لینک). این مقاله(لینک) از تحول بزرگتر و جالتری میگه: اینکه شرکتهای دارویی دارن خودشون تبدیل میشن به شرکتهای بایوتک!

راستی چرا این ایده رو با دوستانتون به اشتراک نمیگذارین؟

Share

هفته گذشته گزارش FMS مربوط به نظرسنجی بانک آمریکا رو خلاصه وار شرح دادم در توییتر که از مدیران صندوقهای بزرگ که مجموعن نزدیک به 900 میلیارد دلار سرمایه رو مدیریت میکنن انجام میشه. برای دیدن اون خلاصه سر توییت زیر رو بگیرید و ادامه توییتها رو به صورت رشته توییت بخونید و یا کل رشته توییت رو اینجا(لینک) بخونید:

این هفته کلی گفتگو و پادکست خوب منتشر شد از جمله اینا:

گفتکویی بسیار جالب با جیم سایمونز، ریاضیدانی که معمای بازار رو «حل کرد» و هج فاند افسانه ایش به بازدهیهای افسانه ای دست یافت.

گفتگوی سث کلارمن، سرمایه گذار ارزش مبنا و مدیر صندوق Baupost که احتمالن اونهاییتون که مثل من خوره کتاب هستین با دیدن قیمت 1000 دلاری کتابش،Margin of Safety، مایوس نشدین و هر طور شده متن کتاب رو گیر آوردین خوندین و ازش لذت بردین. این گفتگوی بسیار خوبی بود و من مخصوصن از اون قسمتی که درباره احساسات سرمایه گذار وقتی قیمت سهام پایین میره لذت بردم. دیدن این گفتکو رو حسابی توصیه میکنم.

و البته این گفتکوی ویلیام گرین با مونیش پابرای که بعد از توصیه یکی از اغضای خوب گروه پادکست(مسعود) دیدم و بسیار بسیار جالب بود. پابرای به شخصی ترین قسمتهای روابط خودش با مانگر، بافت و لی لو اشاره میکنه و همینطور قسمتهایی بسیار شخصی از زندگی خودش رو میگه. به نظرم گفتگوهایی که ویلیام گرین داره در پوشش پادکست TIP انجام میده مکمل هایی بسیار خوب برا یکتاب اخیرش هستن که خوندن اونو هم بارها توصیه کرده ام.

Richer, Wiser, Happier: How the World's Greatest Investors Win in Markets  and Life : Green, William: Books - Amazon

دعوای همیشگی ارزش و رشد همچنان ادامه داره. البته وقتی از ارزش و رشد حرف میزنیم، مخصوصن از ارزش بیشتر اینجا معنای «آماری» ارزش رو مد نظر داریم که شبیه به همون «ارزونی» باشه: پایین بودن قیمت با توجه به معیارهایی مثل P/B، P/E، EV/EBIT…جفری گاندلاخ(که معروفه به King of Bonds!)اخیرن گفتگویی داشت که بسیار جالب بود. جایی از گفتگو به این اشاره کرد که بعد از مدتها بازدهی بهتر «رشد» نسبت به «ارزش» چند وقت پیش این روال برعکس شد و سهام «ارزون» بازدهی بهتری داشتن، این بازدهی بهتر «شدید» ولی «کوتاه مدت» بود. گاندلاخ میگه نباید زود قضاوت کرد و به نظر میرسه این بازدهی بهتر نشان از یک تغییر سیکل بزرگتر داره و سهام «ارزون» هنوز کارشون تموم نشده. گفتکو رو ببینید:

خوندن این یادداشت کوتاه(لینک) هم جالبه که راب آرنوت، تحلیلگر Research Affiliates هم نظر مشابهی رو ابراز میکنه.

هفته پیش از سهام برکشایر گفتم و اینکه به نظر میاد وقت مناسبیه برای خریدش(لینک). به نظر میرسه خود بافت هم با من همنظر بوده و ظاهرن داره سهام شرکت رو میخره و در 6 هفته گذشته، برکشایر، حدود 1.3 میلیارد دلار سهامشو بازخرید کرده(لینک). امروز برای یادآوری اونچه گفته بودم این توییت رو زدم…

و البته اینو در مورد سهام گلدمن سکس. برای یادآوری: ابتدایی ترین فاکتوری که برای موسسات مالی؛ بانکهای تجاری، بانکهای سرمایه گذاری و شرکتهای بیمه نگاه میکنن همین نسبت P/B اه که البته فقط «شروع» بررسی هاست. ولی میتونین الگوها رو چه در مورد برکشایر و چه در مورد گلدمن ببینید.

Image

یه اسباب بازی آموزشی براتون پیدا کرده ام: یه سایت Interactive که موضوعات مختلف رو خیلی سریع براتون شرح میده. مثلن اینجا(لینک) درباره تورم میگه. وبسایت رو باز کنید و کمی باهاش ور برید! جالبه!

راستی اولین شماره وِیژه خبرنامه منتشر شد. در این شماره که مخصوص مشترکین ویژه خبرنامه است به توضیح یک ایده سرمایه گذاری پرداختم. ایده ای که فکر میکنم بسیار شبیه ایده ای بود که مانگر رو پولدار کرد. این ویدیو رو ببینید:

اینجا مانگر از ایده ای میگه که در از خوندن مجله برونز به دست آورد ولی نه به همین سادگی! او 50 سال برونز میخوند بی اونکه از هیچکدوم از ایده هاش استفاده کنه، جز یکی! شرکتی که 8 میلیون دلار توش سرمایه گذاری کرد (ترکیبی از سهام و اوراق قرضه) و براش 80 میلیون ساخت. او 80 میلیون رو به سرمایه گذار(در اون زمان) جوون، لی لو داد و لی لو اون رو به 400 میلیون دلار تبدیل کرد. در سال 2017، وقتی مانگر این گفتگو رو انجام میداد ثروتی در حدود 1.5 میلیارد دلار داشت. یعنی سرمایه گذاری اولیه او در سال 2001 رشد کرده بود و به حدود 25 درصد ثروتش تبدیل شده بود. مانگر در اون گفتگو یادش نمیاد که این سرمایه گذاری روی چه شرکتی بود ولی از اشاره هایی که میکنه میشه فهمید اون شرکت، Tenneco بود

شرکتی «کسالت آور» با محصولاتی «کسالت آور»: Tenneco تولید کننده دسته موتور و تجهیزات اگزوز خودرو بود! سهام این شرکت اون روزها بسیار پایین اومده بود(شکل بالا) که مانگر شروع به خریدنشون کرد. احتمالن ترکیبی از سهام و اوراق قرضه اش رو. وقتی مانکر کارش با سهام تموم شد در سال 2004، سهام به حدود 13 دلار رسیده بود(شکل پایین)

بعد از اینکه مانگر از سهام شرکت بیرون اومد البته سهام باز هم بالاتر رفت(شکل پایین)، ولی خب! کی گفته باید همیشه در اوج بفروشیم؟

سهام Tenneco البته صحنه بالا و پایین رفتنای بسیاری بوده، از جمله کارل آیکان، سرمایه گذار مشهور هم اخیرن با فروش سهام Tenneco سود بزرگی کرد(لینک). Tenneco شرکتی بود که سهام Federal Mogul رو که آیکان سهامدارش بود خریده بود و در ازاش سهام Tenneco رو دریافت کرده بود(لینک).

از موضوع دور نشیم. اگر میخواید ببینید مانگر در Tenneco چی دیده بود این گفتگوی جف گنون رو ببینید:

  • شرکتی کسالت آور با محصولی کسالت آور

  • بدهی بالا و equity بسیار کوچک در مقابل اون بدهی

  • در معرض خطر نکول و ورشکستگی

  • اواق قرضه با تخفیف فراوان معاممله میشن

  • ریفایننس و تجدید بدهی و اوراق قرضه کلید حیاتی بقای شرکت خواهد بود

و حالا پیام بازرگانی: اینها و خیلی شباهتهای دیگه(!)، همگی در مورد ایده سرمایه گذاریی که من در شماره ویژه بهش اشاره کردم عین به عین وجود داره! جالبه نه؟ اگر مشترک ویژه خبرنامه بشید میتونید به این ایده دسترسی داشته باشید و راههای مختلفی که میتونید در موردش وارد معامله بشید رو ببینید. البته ایده ای که من مطرح کردم هم بسیار پرریسکه و همونطور که جف گنون در ویدیوی بالا میگه باید با دقت بسیار بالایی بررسی بشه.

هزینه عضویت ویژه در خبرنامه ماهیانه 15 دلاره. به ازای این 15 دلارهر ماه 2 ایده سرمایه گذاری که من حداقل 10-12 ساعتی رو روشون کار کرده ام رو میتونید ببینید و با طرز فکر من در موردشون آشنا بشید. ینی تقریبن 7.5 دلار به ازای هر ایده! کمتر از دو لیوان قهوه! تازه اگر هزینه اشتراک یک سال رو یک جا پرداخت کنید، 20% هم تخفیف میگیرید. این نظر یکی از مشترکین ویژه خبرنامه است درباره این شماره و ایده ای که توش مطرح شد:

خبرنامه مخصوص ايده عالي بود، علت انتخاب ايده و نحوه رسيدن به اون ايده كامل شرح داده شده بود، بررسي شركت از لحاظ نقاط قوت به صورت قدم به قدم و لينك هاي لازم جهت بررسي بيشتر به طور جامع بود و از همه مهمتر مثل هميشه ذكر ريسك هاي كه در صورت ورود به سهم باهاش برخورد خواهيم داشت.

پایان پیام بازرگانی

امیدوارم از این شماره هفته نامه هم لذت برده باشید. ممنون میشم اگر نظراتتون رو در قسمت نظرات با من به اشتراک بگذارید و بهم بگین چه چیزی میتونه خبرنامه رو براتون جذابتر و جالبتر کنه. همینطور میتونید با من از طریق ایمیل ارتباط برقرار کنید: mehdi70501002(at)gmail(dot)com.

2 Comments
خبرنامه پرسه زنی در بازار
Prowling The Markets newsletter(Audio)
پرسه زنی در بازار جاییه که من درباره مفاهیم مربوط به بازار سرمایه و رویدادهای روز اون حرف میزنم، موضوعاتی که در این زمینه برام جالبه.