خبرنامه پرسه زنی در بازار
Prowling The Markets newsletter(Audio)
نجات دهنده در گور خفته است، مزاحم نشوید!
2
0:00
-28:05

نجات دهنده در گور خفته است، مزاحم نشوید!

دوازدهمین پرسه زنی من در بازار
2

سلام! من مهدی هستم و این دوازدهمین شماره از خبرنامه من به نام پرسه زنی در بازاره که در اون اخباری رو که برای من درباره بازار مهم هستند و نگاه من رو شکل میدن با شما به اشتراک میگذارم تا شما هم بتونید از زاویه نگاه من به بازار نگاه کنید. من رویکرد معاملاتی و سرمایه گذاری خودم رو بر اساس این نگاه بنا می کنم. اگر هنوز مشترک خبرنامه نشدید و این ایمیل رو کسی براتون فوروارد کرده، حتمن مشترک بشید تا هر شماره خبرنامه رو هر هفته، داغ داغ در ایمیل خودتون دریافت کنید. راستی این شماره مثل شماره های قبلی دوبخش نوشتاری(پایین) و شنیداری(بالا) داره که مکمل هم هستند، هیچ کدوم رو از دست ندین!

چرا مشترک نمیشین؟!

قبل از اینکه بریم سراغ مطالب این هفته اینو هم یادآوری کنم که «پرسه زنی در بازار» فقط یک خبرنامه نیست، حتا فقط یک پادکست هم نیست یا فقط یک گروه تلگرامی و یا فقط یک گفتگوی هفتگی یا فقط مجموعه ای از ویدیوهای آموزشی یا فقط حساب توییتری بسیار فعال و پر محتوا…پرسه زنی در بازار یک مجموعه است که میتونید روی محتواهایی که در اون توسط من و اعضایی مثل خود شما ایجاد میشه برای یادگیری و دانش آموزی در بازار استفاده کنید. از لینک زیر برای دسترسی به محصولات مختلف این مجموعه استفاده کنید و حتمن به ما بپیوندید!

دسترسی به مجموعه پرسه زنی در بازار

این هفته همونطور که انتظار میرفت از پر ماجراترین هفته‌های ساله، بخش بزرگی از شرکتهای S&P500 نتایج مالی سه ماهه دومشون رو اعلام دارن میکنن(به تقویم پایین یه نگاه بندازید)

راستی نگین که سایت Earning Whispers رو نمیشناسید که ناراحت میشم(لینک).

و البته پر سر و صداترین خبر تا امروز(چهارشنبه،۲۷ جولای) افزایش ۰/۷۵ درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی بود. ولی یادمون نره با توجه به نرخ تورم بالای ۹ درصد، فدرال رزرو میتونه ۹ بار دیگه(!) همین کار رو به راحتی انجام بده(نرخ بهره رو ۰/۷۵ درصد بالا ببره) اگر بخواد بنابر قانون تیلر(Taylor Rule) عمل کنه.

درباره قانون تیلر اینجا(لینک)بخونید و یا اینو ببینید:

اینجا هم گفتگو با خود جان تیلر رو که این قانون رو از خودش در کرده ببینید:

جسی فِلدِر که چند بار ازش گفته‌ام تو آخرین یادداشتش میگه:«فدرال رزرو با مالکیت حدود یک چهارم TIPS(اوراقی که نرخشون با تورم تغییر میکنه و مثلن(!) قراره علیرغم تورم ثابت بمونه)، عملن میتونه و میخواد روایت خودشو رو از تورم به نمایش بگذاره» نمودار زیر رو ببینید و اینجا(لینک) یادداشت او رو بخونید:

چون علاقه منو به جسی فلدر میدونید بذارید به این یادداشت او(لینک) هم اشاره کنم: او نشون میده که روحیه قمار بازی معامله‌گران خرد که در زمان سربالا رفتن بازار خودش رو با هجوم سرمایه به ETFهای اهرم شده نشون میداد…

با پایین اومدن پر شتاب بازار تغییر نکرده و فقط طرف دیگه معامله رو گرفته: این قماربازان حالا هجوم بردن به ETF های اهرم شده و شورت بازار!

ظاهرن بعضی چیزا ته نداره!

در تلاش برای درک و فهم این روحیه قماربازانه این مقاله(لینک) از فایننشال تایمز شاید به کار بیاد: نسل جدید خودش رو باخته میبینه، حس میکنه(تا حدی به درستی) که اوضاعش از پدر و مادرش بدتر و بدتر میشه

این میشه که میره سراغ قماربازیهایی مثل معاملات آپشن و فارکس و بیتکوین و عکس شامپانزه با چارچوب فکری YOLO (You Only Live Once).

مقاله رو حتمن بخونید و بهش فکر کنید. من این کتاب رو هم مدتیه کنار گذاشتم برای خوندن که دقیقن به همین اشاره میکنه: کسی که همه چیزش رو(یا بخش بزرگی از داشته‌اش رو) روی یک شرطبندی میگذاره و …

کتاب بسیار جالبی باید باشه. نویسنده کتاب چند وقت پیش با توبایاس کارلایل(که دنبال کنندگان پادکست میدونن من چقدر بهش علاقه دارم) گفتگوی خوبی داشته که اینجا بلینیدش(توصیه نیست…حتمن ببینید!)

بانک RBC یا همون Royal Bank of Canada یه گزارش هفتگی منتشر میکنه که نمودارهای خوبی توش میذاره، اگر مثل من نمودار دوست دارید میتونید مشترک بشید و هفتگی نمودارهاش براتون بیاد(لینک). من نمودارهاش رو میبینم ولی لزومن تفسیرهاش رو دربست قبول نمیکنم، سعی میکنم کم‌کم با توجه به سایر مطالعات و فهم خودم کولاژ ذهنی خودم رو شکل بدم که قسمتیش هم از نمودارهایی شبیه اینها(پایین) میاد. اگر منو در توییتر دنبال کنید میدونید که من مدام نمودارهایی از این دست رو میگذارم، ازجمله تقریبن هر روز عصر بعد از بسته شدن بازار. اینا همه تبلیغات بود برای اینکه منو(لینک پروفایل من در توییتر) در توییتر دنبال کنید، اگر برای حرفهای غیر مربوط به بازار که میزنم تره خرد نمیکنید و فقط میخواین پستهای مربوط به بازار رو ببینید اکانت پادکست رو در توییتر(لینک) دنبال کنید، اونجا پستهای مربوط به بازار حساب شخصیم رو(فقط) ریتوییت میکنم. اگر هم کلم برای من تره خرد نمیکنید که پس اینجا چکار میکنید؟! و اما چند نمودار جالب این هفته از RBC Global Asset Management (GAM).با کلیک روی تصویرها به توییت اصلی هدایت خواهید شد.

گزارش هفتگی RBC منبع خوبیه برای اطلاعات خام، هر چند گزینش شده.

راستی این هفته در پادکست( و بعد از اون در توییتر) برای کسانی که دوستانشون رو تشویق به عضویت در خبرنامه کنن یه جایزه که نه، دو تا جایزه در نظر گرفتم: هر کس بتونه ۱۰ نفر از دوستانش رو تشویق به عضویت در خبرنامه کنه(و اونها هم عضو بشن) یک فایل ارزشگذاری مربوط به شرکت نفتی اکسیدنتال که بافت این روزا داره فِرت و فِرت سهامش رو میخره رو اهدا میکنم. این فایل اکسل رو میتونید به عنوان مدلی برای ارزشگذاری تقریبن هر شرکت نفتی به کار ببرید و با اعمال تغییرات لازم، اون شرکت رو ارزشگذاری کنید. این فایل زیر نظر یکی از مدیران سابق یکی از هج فاندهای گلدمن سَکس تهیه شده. برای دریافت لینک شخصی سازی شده توصیه‌نامه به اینجا(لینک) برید! فایلهای ارزشگذاری منتظر شمان. تا این لحظه چندین نفر از خواننده‌های خبرنامه فایلهای هدیه خودشون رو دریافت کرده‌ان.

کمی هم درباره موضوع مورد علاقه من: کامادیتی‌ها!

این روزها همه از پایین اومدن قیمت کامادیتیها میگن، مخصوصن در سه ماهه اخیر

شاخص GSCI شرکت S&P کمترین افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل رو نشون میده، این به چه معنی میتونه باشه؟

این «میتونه» به این معنی باشه که اگه کامادیتیها دوباره بالا نرن(؟) میشه منتظر پایین اومدن چند مولفه مهم CPI باشیم:

خبر جالب دیگه بهبود شرایط بازار تراشه‌ها، مخصوصن تراشه‌های خودروها بود. اینجا(لینک) یادداشتی که در پست توییتر زیر بهش اشاره کردم رو بخونید.

حتمن یادتونه که در اولین شماره ویژه خبرنامه که فقط برای مشترکین ویژه قبل دسترسیه، ایده‌ای رو مطرح کردم که تا حد زیادی به بهبود شرایط تراشه‌های خودرو مربوطه. مشترک ویژه خبرنامه شده‌اید؟ هر ماه، نه یک ایده خوب بلکه دو ایده بسیار خوب رو که من چندین ساعت روش وقت گذاشتم رو اونجا با شما به اشتراک میگذارم.

سریعن مشترک «ویژه» بشید!

این توییت هم از نظر من بسیار مهمه(تصویر مقاله فایننشال تایمز ارجاع شده در توییت رو بخونید):

یادتونه که کمبود تراشه‌ها چه بلایی سر بازار خودرو، قیمت خودروهای نو و دست دوم میاورد(شماره‌های قبل رو خوندید؟) حالا پیشبینی میشه که این وضعیت بهبود پیدا کنه. یه بار دیگه برگردید بالاتر، و مولفه‌های CPI رو نگاه کنید و به بخش transportation و تاثیر قیمت خودرو در اون فکر کنید.

ولی همه افقها هم روشن نیست. مثلن بخش مسکن: با اینکه قیمت مسکن داره پایین میاد، و فروشندگان مجبور به کم کردن قیمت درخواستی خودشون برای فروش میشن

ولی قیمت مسکن همچنان نسبت به سال گذشته بسیار بالا مونده

اجاره بها هم وضعیت دل‌انگیزی نداره

پس هنوز تا پایین اومدن تورم راه زیادی داریم.

اخیرن گزارش مربوط به نظرسنجی NFIB بیرون اومده(لینک) که بیانگر تصویری که کسب و کارهای کوچک از وضعیت اقتصادی میبینن. به نمودار زیر نگاه کنید و ببینید چطور نگرانی از افزایش هزینه‌ها تبدیل شده به نگرانی اول این کسب و کارها

حالا این شرکتها و کسب و کارهای کوچیک اوضاع اقتصادی رو از هر زمان دیگه ای از سال ۱۹۸۶ تا به حال میبینن.

این چند روز گزارش شرکتهای ویزا و مسترکارت هم بیرون اومد. این شرکتها که بخش بزرگی از تراکنشهای مالی مصرف کنندگان رو از طریق خدماتشون تسهیل میکنن و خب در نگاه اول وضعیت این شرکتها خوب بود

ولی این بار «رنگ رخساره» خبر نمیدهد «از سر درون»! مثلن این:

در حالیکه فروش اسمی خرده‌فروشیها نسبت به سال قبل ۷/۷ درصد بالاتر رفته، ولی فروش واقعی(بعد از بیرون کشیدن تاثیر تورم) ۱/۲ درصد پایین اومده.

خلاصه که با حضور پررنگ تورم، باید بین همه آمار و ارقام اسمی و واقعی تفکیک قائل شد.

و کمی از چیزایی که هفته قبل تماشا کردم:

اول این مصاحبه جیم راجرز، سرمایه‌گذار مشهور که من بخش بزرگی از دونسته‌هام از کامادیتیها رو به واسطه کتاب خوبش دارم. خوندین کتابشو؟ بخونید حتمن. این اولین کتابیه که برای آشنایی با کامادیتیها باید خوند.

و اما مصاحبه که جذابیتهای دیگه‌ای هم به جز جیم راجرز داره ؛)

مصاحبه اخیر هاوارد مارکس عزیز با S&P Global هم بسیار آموزنده است: حالا که بازار اینهمه پایین اومده، آیا باید بخریم؟

کِن فیشر رو میشناسید؟ او پسر فیلیپ فیشر معروفه که که اونو دیگه حتمن میشناسید. من یه اپیزود پادکست رو به نگاه و کتاب او درباره سرمایه‌گذاری اختصاص داده‌ام (لینک). کن فیشر جدای از اینکه پدرش کی بود، خودش هم سرمایه‌گذار بسیار خوبیه، بسیار منطقی و خوش فکر. کتابهای بسیار خوبی هم داره. این ویدیوی جدیدش رو دوست داشتم:

اینم آخریش…مجموعه So Expensive از Business Insider رو دیدید؟ خیلی جالبه! میره سراغ کالاها و خدمات مختلفی که گرون هستن و توضیح میده چرا اینقدر گرون هستن. توش میتونید کلی ایده کارآفرینی و سرمایه‌گذاری و … پیدا کنید. این ویدیوهای فصل اخیر این مجموعه است:

خب دیگه! به اندازه کافی سرتونو درد آوردم و از این کار لذت بردم! در عوض کلی کلید و سر نخ و منبع جدید دارین که دنبالشون برید و چیزای جدید یاد بگیرین، البته اگر همتش رو داشته یاشین و بخواید یاد بگیرید. وگرنه غر زدن همیشه راحت‌تره. میگین نه؟ برید تو توییتر و خودتون ببینید!

2 Comments
خبرنامه پرسه زنی در بازار
Prowling The Markets newsletter(Audio)
پرسه زنی در بازار جاییه که من درباره مفاهیم مربوط به بازار سرمایه و رویدادهای روز اون حرف میزنم، موضوعاتی که در این زمینه برام جالبه.