خبرنامه پرسه زنی در بازار
Prowling The Markets newsletter(Audio)
فصل شمردن جوجه ها(اعلام نتایج مالی شرکتها)
12
0:00
-40:25

فصل شمردن جوجه ها(اعلام نتایج مالی شرکتها)

یازدهمین پرسه زنی من در بازار
12

سلام! من مهدی هستم و این یازدهمین شماره از خبرنامه من به نام پرسه زنی در بازاره که در اون اخباری رو که برای من درباره بازار مهم هستند و نگاه من رو شکل میدن با شما به اشتراک میگذارم تا شما هم بتونید از زاویه نگاه من به بازار نگاه کنید. من رویکرد معاملاتی و سرمایه گذاری خودم رو بر اساس این نگاه بنا می کنم. اگر هنوز مشترک خبرنامه نشدید و این ایمیل رو کسی براتون فوروارد کرده، حتمن مشترک بشید تا هر شماره خبرنامه رو هر هفته، داغ داغ در ایمیل خودتون دریافت کنید. راستی این شماره مثل شماره های قبلی دوبخش نوشتاری(پایین) و شنیداری(بالا) داره که مکمل هم هستند، هیچ کدوم رو از دست ندین!

سریعن مشترک بشید!

قبل از اینکه بریم سراغ مطالب این هفته اینو هم یادآوری کنم که «پرسه زنی در بازار» فقط یک خبرنامه نیست، حتا فقط یک پادکست هم نیست یا فقط یک گروه تلگرامی و یا فقط یک گفتگوی هفتگی یا فقط مجموعه ای از ویدیوهای آموزشی یا فقط حساب توییتری بسیار فعال و پر محتوا…پرسه زنی در بازار یک مجموعه است که میتونید روی محتواهایی که در اون توسط من و اعضایی مثل خود شما ایجاد میشه برای یادگیری و دانش آموزی در بازار استفاده کنید. از لینک زیر برای دسترسی به محصولات مختلف این مجموعه استفاده کنید و حتمن به ما بپیوندید!

دسترسی به مجموعه پرسه زنی در بازار

و اما بعد…

فصل اعلام نتایج مالی شرکتها رسیده و همونطور که هفته قبل گفتم نگاه ما به بانکها بود. بانکها به قول معروف« قناری در معدن ذغالسنگ» هستن، زودتر از بقیه از اوضاع و احوال اقتصاد خبر میدن، هر چی باشه تمام فعالیتهای اقتصادی، کمی اینور یا اونور از مجرای بانکها عبور میکنن، بیواسطه یا با واسطه. اگر بخوام به صورت خلاصه اونچه که در اعلام نتایج بانکها به چشم میخورد رو در یک خط بیان کنم میشه این:

کاهش درآمد فعالیتهای سرمایه گذاری، افزایش درآمد خدماتی، افزایش درآمد معامله گری. توضیح بیشتر رو در بخش شنیداری خبرنامه دنبال کنید. و برای مرجع برای اون حرفها این ویدیوها رو از یوتوب ببینید:

ویدیوی دوم (ولس فارگو و سیتی گروپ)

ویدیوی سوم(گلدمن سکس)

ویدیوی چهارم(بانک آمریکا و گلدمن)

ویدیوی پنجم(جی پی مورگان)

و البته فصل اعلام نتایج همچنان ادامه داره:

Image

یه نکته قبل از اینکه بریم سراغ قسمت بعد: همیشه اعلام نتایج مالی شرکتها رو با عینک منطق دو دو تا چارتا نگاه کنید و دربست هر چی گفته میشه رو نپذیرید. یادتون باشه که بزک کردن نتایج و زیباسازی صورت سود و زیان و جریان نقدی از جمله مهارتهای لازم هر مدیر مالیه، و راههای فراوونی هست که بشه دنیا رو زیباتر از اونی که هست به سرمایه گذاران نشون داد، بدون اینکه مرتکب جرمی بشن.

Fat Beach GIF - Fat Beach Belly - Discover & Share GIFs

بنابراین، برای داشتن نگاه درست باید حتمن conference call شرکتها رو گوش کنید، مثلن با استفاده از اپ Quartr (لینک) که اتفاقن داره هر روز بهتر و بهتر هم میشه. (تو بخش شنیداری کمی درباره این اپلیکیشن و سایر ابزارهای مفید گفته ام). همینطور توصیه میکنم این اپیزود(لینک) از پادکست رو بشنوید تا ببینید چطور با دید انتقادی باید به صورتهای مالی شرکتها نگاه کرد.

پایین رفتن بازار تا کی و کجا؟

در بین علما در این زمینه(مثل همه زمینه ها) اختلاف زیاده. خود من نظری در این باره ندارم و با یه بسته پفک و پف فیل فقط نشسته ام به تماشای علما ولی بعضیشونو جدی تر دنبال میکنم. در کانال تلگرام از مایکل کانتروویز گفته بودم و این ویدیو رو ازش گذاشته بود:

همینطور خوبه که حرفهای ساویتا سوبرامانیان، از بانک آمریکا رو هم بشنوید و کلن او رو هم دنبال کنید. او اینجا توضیح میده که انتظار داره شاخص بازار تا ۳۶۰۰ هم پایین بره. هدفگذاری او رو با ۳۹۰۰ از مایک ویلسون بانک مورگان استنلی و ۴۲۰۰ از اسکات کرونرت مقایسه کنید.

نکته جالبی که خوبه بهش توجه کنید چارچوب فکری و تحلیلی تیم بانک آمریکاست: اونها یک مدل ۱۱ فاکتوره دارن برای پیشبینی زمانی که بازار برمیگرده. این مدل رو اینجا ببینید(از کیفیت پایین تصویر پوزش میخوام، فعلن همین رسیده از دست محبوبی به دستم)

همونطور که میبینید تا اینجا فقط 2 فاکتور از ۱۱ فاکتور مربوطه «تیک خورده» و به عبارتی فقط ۱۸ درصد از شرایط محقق شده. تیم ایشون انتظار داره پنج فصل (از کوارتر اول ۲۰۲۲ تا کوارتر اول ۲۰۲۳) شاهد رشد منفی باشیم. همینطور پیشبینی کرده ان بازدهی اوراق ده ساله دولتی در انتهای ۲۰۲۲ برابر ۲٫۷۵درصد باشه. تیم بانک آمریکا گفته مهمترین عامل شروع کننده بازگشت بازار رو تغییر رویه فدرال رزرو میدونه و انتظار داره این اتفاق در کوارتر سوم ۲۰۲۳ بیفته.

رفتار مصرف کنندگان

در شماره های قبلی از زیر نظر گرفتن رفتار مصرف کنندگان گفته بودم و اینکه زیر نظر گرفتنشون خیلی چیزها به ما میگه. مثلن میزان دلاری خرده فروشیها: مصرف کنندگان آمریکایی همچنان با شدت و حدت دارن به خرج کردن ادامه میدن:

بخشی از این افزایش دلاری بدیهتن وابسته به افزایش قیمتهاست(تورم). ببینیم آمار تورم چی میگه؟

مثلن مقایسه کنید تغییرات شاخص مصرف کننده رو برای کالاهای مصرفی و کالاهای بادوام. چی میبینید؟ افزایش قیمت کالاهای بادوام کند شده ولی کالاهای مصرفی با قدرت ادامه میدن.

بریم سراغ آمار برای دسته‌بندیهای مختلف. از خودرو شروع کنیم: نو، دست دوم و قطعات یدکی: با اینکه فروش دلاری این محصولات بالا رفته وی این رشد فروش ظاهرن کند شده و شاید متوقف(چپ)، ولی مقایسه فروش خودروهای نو نسبت به سال قبل از نظر تعدادی(راست)، کاهش شدیدی رو نشون میده

فروش مواد غذایی در رستورانها(راست) و در خارج از رستورانها(چپ): واضحه دیگه؟ تاثیر پندمیک و خانه نشینی رو میبینید؟ هجوم به سمت رستورانها بعد از پندمیک رو چی؟ ولی هر دو با قدرت بالا میرن.

بریم سراغ بنزین: هزینه مصرف بنزین بسیار بالا رفته(چپ)، ولی میزان مصرف(راست)…؟! به زور به زمان قبل از پندمیک هم حتا میرسه.

چون از علاقه من به صنعت ساختمان و مسکن خبر دارید…میزان فروش مصالح و موارد ساختمانی(چپ) و اسباب و اثاثیه منزل(راست).شواهدی از کاهش فروش میبینید؟

و البته لوازم خانگی…این یکی کمی شل کرده

و در نهایت کالاهای تفریحی…

کل گزارش رو در این لینک بخونید. ریزه‌کاریهای بیشتری در گزارش هست، از جمله اینکه در هر طبقه بندی چه کالاهایی لحاظ شدن و چه کالاهایی نه، ولی با اینکه «افزایش» فروش کالاهای با دوام کمی آرام شده همچنان حتا با توجه با تعدیل با نرخ تورم؛ این فروش بالاست:

کمی هم به داخل بازار خودرو سرک بکشیم. ایده اولین شماره ویژه خبرنامه درباره یک تولیدکننده خاص قطعات خودرو بود

و اگر مشترک ویژه بوده باشید،(اگر نبودید فرصت رو از دست ندید! چون هنوز میتونید این ایده رو که از نظر من هنوز معتبره رو با اشتراک ویژه خبرنامه بخونید) میدونید که بخش بزرگی از تز سرمایه گذاری اونجا وابسته بود به پایین بودن موجودی خودروهای نو در بازار(چپ) و این کمبود موجودی بازار باعث افزایش شدید قیمت خودرو و به تبع اون بالا موندن تورم شده(راست)

تو شماره پیش گفتیم که وضعیت خودروهای دست دوم کمی پیچیده تره، چرا که خریداران شنگول سال قبل، امسال در بازپرداخت وام خودروهاشون دارن دچار مشکل میشن و وام دهندگان مجبور به تملک خودروها، فرستادنشون به پارکینگها و به تبع اون بهبود یا در واقع بهبود کاهش موجودی این خودروهای دست دوم میشن. این کم کم داره قیمت خودروی دست دوم رو آروم میکنه. من پیشبینی کرده بودم این موضوع به زودی سرعت میگیره و باعث کاهش قابل توجه قیمت خودروهای دست دوم میشه

منبع نمودارهای بالا همراه با توضیحات بیشتر اینجاست: لینک

نتایج نظرسنجی ماهانه بانک آمریکا، که از 257 مدیر صندوق انجام میشه که سرمایه‌ای حدود 750 میلیارد دلار رو مدیرت میکنن برای ماه جولای بیرون اومده. یه نگاه به چند تا نمودار جالبش بندازیم؟

این گزارش ضربه اول رو محکم میزنه: میزان مدیرانی که معتقدن وارد رکود خواهیم شد به مقادیر تاریخی خودش رسیده. نگاه کنید در اون مقادیر تاریخی بعدش چه اتفاقی افتاده؟

ولی قبل از اینکه جو مخالف خون/contrarian بودن برتون داره یه نکاه به این نمودار بندازین، که در واقع همون نمودار بالاست، منتها مایکل کانتروویتز، که بالاتر ازش یاد کردیم، مولفه سفارشهای جدید شاخص ISM رو معکوس کرده و انداخته روش. چی میبینید؟

بله! اول اقتصاده که شروع به تکون خوردن میکنه و بعدش مدیران از بدبینی‌شون کاسته میشه. شما بهبودی در سفارشهای جدید ISM که اون هم به مقادیر تاریخی پایین خودش رسیده میبینید؟(یادتون نره این بخش نمودار که با خط قرمز مشخص شده، معکوسه). و البته یادمون بیاد که تیم بانک آمریکا پیشبینی کرده بودن که برگشت بازار از اعماق، باید با تغییر رویه فدرال رزرو شروع بشه. این توییت رو با توجه به اون تحلیل نگاه کنید:

حالا که کمی از جو گیری شما کاستم بریم سراغ بقیه نمودارها. مدیران صندوقها بسیار بدبینتر از قبل هستند و از میزان سهام خودشون حسابی کم کردن

این باعث شده میزان پول نقد در پورتفولیوهاشون به مقادیر بالای تاریخی برسه

و اینو در میزان تخصصیص سرمایه‌اشون به پول نقد و سهام هم میشه دید:

این دوری کردن از سهام، در مورد همه بازارهای دنیا یکی نیست، اونها نسبت به سهام اروپایی از همه بدبین ترند(افزایش هزینه های انرژی و تولید، تلاطم ژئوپلتیک،…)

نکته جالب اینجاست که این مدیران از سهامی که در دوران تورمی بازدهی بهتری دارن هم دارن بیرون میان و در واقع تا میزان زیادی بیرون اومدن

میبینید که این مدیران حسابی دارن محافظه‌کارانه عمل میکنن

این هم جالبه: شلوغترین تریدها، شرط بندی روی افزایش قیمت دلاره. اغلب اوقات «شلوغترین» تریدها، سرنوشت جالبی نداره در بلند مدت. شلوغترین ترید در ماه گذشته چی بود؟….نگاه کنید خودتون…

همینطور انتظار ندارن بازدهی باندهای بلندمدت بازهم افزایش پیدا کنه…به تورم فکر کنید. اگر تنبلید و نمیخواید فکر کنید این نوشتار ساده(لینک) از Investopedia رو بخونید.

و البته در پاسخ به این سوال که به نظرشون چه چیز باعث تغییر رویه فدرال رزرو میشه اینطور پاسخ دادن

اینجا(لینک) مقاله MarketWatch رو درباره این نظرسنجی بخونید.

اینجا(لینک) مقاله بلومبرگ رو درباره این نظرسنجی بخونید.

اینجا(لینک) مقاله رویترز رو درباره این نظرسنجی بخونید.

اینجا(لینک) مقاله برونز رو درباره این نظرسنجی بخونید که معنای مفهوم capitulation رو هم توضیح داده.

اینجا(لینک) یادداشت نویسنده بلومبرگ برای واشینگتن پست رو در این باره بخونید.

راستی میدونستید که هفته قبل ایده سوم سرمایه گذاری رو هم در شماره ویژه مطرح کردم؟ باید اعتراف کنم خودم این ایده رو خیلی دوست دارم. اونقدر که کاملن دارم متمایل میشم که پوزیشنی روش باز کنم. نتیجه نزدیک شدن محتاطانه ام بهش بسیار مثبت بوده تا اینجا. اگر مشترک ویژه خبرنامه بوده باشید میدونید که چندین ماهه که دارم این ایده رو بررسی میکنم.

برای دیدن این ایده، مشترک ویژه بشید!

این هفته این دو مصاحبه خوب رو از دیوید روبینشتاین دیدم. یکی با سم زل، از معروفترین سرمایه گذاران املاک و مبتکر ایده REIT ها. من مدتهاست میخوام کتاب سم زل رو بخونم و امیدوارم به زودی فرصت این کار رو پیدا کنم.

مصاحبه دوم هم با داون فیتزپتریک، خانمی که مدیریت سرمایه‌گذاریهای جورج سوروس رو انجام میده.

هر دو مصاحبه پرند از نکات خوب. دیوید روبینشتاین یکی از بهترین مصاحبه‌کنندگانیه که من میشناسم. دقیقن همون چیزی که من از یک مصاحبه کننده انتظار دارم و خودم هم تلاش میکنم انجام بدم.

خب! اینم از یازدهمین پرسه زنی من در بازار. امیدوارم لذت ببرین و تا هفته دیگه همه لینکها و مقالاتی که گذاشتم براتون رو بخونید و از خوندنشون سرنخهای جدیدی پیدا کنید و دنبال اون سر نخها هم برید. من همینجوری همه چیز رو یاد میگیرم. فکر هم میکنم که راهش همینه.

راستی! لایک زدن و نظر دادن رو هم فراموش نکنید. این کار کمک میکنه خوانندگان بیشتری این خبرنامه رو بشناسن.

نظرتونو بهم بگید!

12 Comments
خبرنامه پرسه زنی در بازار
Prowling The Markets newsletter(Audio)
پرسه زنی در بازار جاییه که من درباره مفاهیم مربوط به بازار سرمایه و رویدادهای روز اون حرف میزنم، موضوعاتی که در این زمینه برام جالبه.